Har du hamnat i tvist med ett företag/näringsidkare om en vara eller tjänst som du har köpt för eget bruk rör det sig om en konsumenttvist. Som konsumenttvist räknas även oenighet med försäkringsbolag om huruvida de ska ersätta en uppkommen försäkringsskada eller ej.
Adactas advokater har stor erfarenhet av konsumenttvister och kan biträda dig både i förhandlingar direkt med näringsidkaren och med att ta fallet vidare till domstol. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Köp av tjänster och varor handlar ofta om större summor. Hamnar du i en tvist är det klokt att vända dig till en advokat redan i ett tidigt skede.
Du har i regel rätt att få ersättning för dina advokatkostnader genom rättsskyddet i hemförsäkringen. Saknar du hemförsäkring kan du i vissa fall få rättshjälp.
När tvisten handlar om mindre belopp rekommenderar vi att du vänder dig till kommunens konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Tvister rörande varor som du har köpt i egenskap av privatperson faller in under konsumenttvister. Som tjänster räknas exempelvis reparation av föremål, arbete på fast egendom och försäkringar.
– Hantverkarna du anlitat för att renovera badrummet gjorde inte ett fackmässigt jobb
– Byggfirman som lagt om ditt tak kräver överpris för arbetet
– Fakturan du har erhållit överensstämmer inte med det tidigare överenskomna priset
– Varan du köpt var trasig, men säljaren vägrar att reparera den
– Du har fått en vattenskada i köket, men försäkringsbolaget anser inte att det täcks av din försäkring
– Ditt försäkringsbolag och du är oense om värderingen av det som blivit stulet under ett inbrott i ditt hem.
”*” anger obligatoriska fält